DIFERENTA INTRE HAUTE COUTURE SI PRÊT-À-PORTER

Ori de cate ori citim o revista mondena sau urmarim un show de fashion, auzim cuvintele haute couture sau prêt-à-porter. Insa ce inseamna acesti doi termeni, si care sunt diferentele intre ei, descoperiti in cele ce urmeaza.

Haute couture este amalgamul suprem intre arta, design unic, materiale de lux, si tehnica minutioasa. Acest termen se refera la creatia de piese de imbracaminte exclusive, facute la comanda, de obicei facute in unic exemplar, sau cateva exemplare, niciodata mai mult de 10. Nu sunt destinate publicului larg si nici nu sunt facute pentru a fi purtate in mod obisnuit. De obicei, sunt facute in urma unei cereri speciale si masurile sunt luate special pentru a se potrivi clientului care face cererea.

Colectia Chanel Haute Couture primavara-vara 2015

 

Piesele de imbracaminte haute couture au un termen mai mare de executie, uneori poate dura pana la cateva luni pana cand o asemenea bijuterie a croitoriei poate fi gata iar lucrul la ea poate varia intre 100 si 1000 de ore! De ce dureaza atat? In primul rand, pentru ca astfel de piese sunt lucrate manual, doar de catre cei mai iscusiti croitori ai vremii. Acestia cos sau chiar picteaza manual fiecare detaliu al piesei. De obicei, cele mai comandate piese haute couture sunt rochiile de seara, care sunt, de obicei, cele mai frumoase si mai deosebite, fiind cusute si brodate exclusiv manual.

In segmentul couture al industriei, clientul care doreste sa achizitioneze o astfel de piesa, trebuie mai intai sa isi planifice o intalnire cu casa de moda de la care doreste piesa. Acestui client ii este atribuit un agent care ii detaliaza intreaga comanda, impreuna cu pretul. O asemenea piesa poate depasi 100.000 de dolari, in functie de complexitate. Pretul exorbitant al hainelor din acest segment este impartit in felul urmator: designul exclusivist si masurile unice, culorile special alese, materialele de lux folosite, modalitatile de impodobire, lucratura manuala si alte servicii aditionale. De aceea, intr-adevar, nu oricine isi poate permite o asemenea minunatie, iar de cele mai multe ori, clientii haute couture sunt foarte bogati, seici arabi, vedete, membrii familiilor regale sau milionari in cautare de haine exclusive, care sa ii distinga de restul.

Detalii Haute Couture, de la stanga la dreapta: Giambattista Valli, Valentino, Elie Saab

 

Nu toate casele de moda au dreptul de a produce haine haute couture. In Franta, patria mama a modei, Federatia Franceza de Croitorie este institutia care reglementeaza cerintele care trebuiesc indeplinite pentru ca o casa de moda sa poata prezenta si crea modele de haine couture. Membrii acestei federatii sunt giganti ai modei, cu experienta extrem de vasta in domeniu care stabilesc obiectivele pe care trebuie sa le atinga o casa de moda pentru a putea primi oficial permisiunea de a crea haine haute couture. Pentru aceasta, casele de moda trebuie sa aiba minim 15 angajati, si sa isi prezinte colectiile de 2 ori pe an, pentru perioada primavara-vara si toamna-iarna. Fiecare colectie trebuie sa includa cel putin 35 de design-uri unice pentru zi si seara. Tot Federatia este cea care se ocupa de organizarea si orarul acestor prezentari de moda.
Pentru ca sunt atat de prestigioase si inaccesibile publicului larg, doar un grup restrans de 2000 de oameni de pe intreaga planeta isi comanda anual piese haute couture, iar dintre acestia, majoritatea sunt americani. Doar 200 dintre ei, insa, sunt clienti fideli, care comanda regulat cate o haina de o asemenea extravaganta.

Sursa foto: Mode à Paris Fédération Française de la Couture du Prêt-à-Porter des Couturiers et des Créateurs de Mode

 

In vreme ce haute couture este unic sau limitat si exclusivist, prêt-à-porter este destinat maselor. Hainele facute in liniile prêt-à-porter sunt croite pe dimensiuni standard si facute in serie. Acest gen de piese sunt moderne, in trend si usor de purtat in orice conditii si sunt potrivite pentru o multitudine de ocazii, de la tinute de birou pana la rochii de seara. De asemenea, materialele sunt dintre cele mai comun utilizate, sunt produse in fabrici, iar tehnica folosita este una relativ usoara, ceea ce face ca pretul unei haine prêt-à-porter sa fie foarte accesibil tuturor.

Colectia Dior prêt-à-porter primavara-vara 2016


Inainte de „era” prêt-à-porter, majoritatea oamenilor din clasa de mijloc purtau aceleasi haine ani la randul, si daca doreau sa isi comande o haina la un croitor, acest lucru cerea rabdare si bani. Inventia care au revolutionat aceasta industrie a fost masina de cusut electrica, ce facea ca procesul de coasere a unei haine sa fie mult mai rapid si implicit, mai ieftin. In vreme ce clasa superioara isi facea in continuare haine la comanda si pe masuri alese pentru fiecare individ in parte, clasa de mijloc isi permitea sa cumpere acum copii mai ieftine ale acelorasi tip de haine, insa produse in masa.
Aproape toate casele de moda produc anual colectii prêt-à-porter, pe care le prezinta de doua ori pe an, in cadrul evenimenului Fashion Week. Aceste colectii reprezinta, de fapt, baza vanzarilor, deoarece, avand preturi accesibilile, implicit atrag multi clienti.

Colectia Yves Saint Laurent prêt-à-porter primavara-vara 2015


Tu ce ai prefera? O imbracaminte unica, creata special pentru tine de maestrii ai croitoriei, care sa te faca sa te simti ca o printesa, sau mai multe haine comode si moderne, practice in fiecare zi?